علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه به دلایل متفاوتی برمی‌ گردد، اما در هر حال این‌ موضوع می‌ تواند نشانگر این باشد که در سیستم ما مشکل به‌ وجود آمده است. بنابراین نباید چنین هشداری را دست‌ کم گرفت، چون این مشکل می‌ تواند به سوختن کمپرسور و حتی تعمیر سنگین سردخانه ختم شود. پس بهتر است در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما دلایل مختلف آن را بررسی و مشکل به‌ وجود آمده را برطرف کنید. ما در این مقاله به‌ علت یخ زدن کمپرسور سردخانه و دلایل آن می‌ پردازیم، پس لطفاً تا پایان این مقاله را با حوصله و دقت بخوانید.

برخی از دلایل یخ زدن کمپرسور سردخانه

همان‌ طور که در مقدمه اشاره کردیم، علت یخ زدن کمپرسور سردخانه به دلایل متفاوتی برمی‌ گردد که در این قسمت برخی از این دلایل را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

آلودگی لوله‌ ها سردخانه

ممکن است گرد و غبار بر روی لوله‌ های اواپراتور نشسته باشد. از طرفی می‌ دانیم که اواپراتور وظیفه تبادل حرارت را با محیط اطراف خود دارد، بنابراین وجود گرد و غبار بر روی آن موجب می‌ شود که این سیستم برای این تبادل به فشار بیش تری نیاز داشته باشد، خنک‌ سازی را انجام دهد. نشستن گرد و غبار بر روی آن موجب می‌ شود اواپراتور یخ بزند، بنابراین این لوله‌ ها باید به‌ طور متناوب و دوره‌ ای پاک‌ سازی شوند تا تبادل گرما به‌ درستی صورت بگیرد. در غیر این صورت یخ می‌ زنند.

عدم گردش سریع آب در سردخانه

از دلایل علت یخ زدن کمپرسور سردخانه ، عدم گردش سریع آب در سردخانه است. اگر در کمپرسورها آب به‌ طور مداوم در جریان نباشد، باعث یخ‌ زدگی و برگشت مایع به کمپرسور می‌ شود بنابراین حتما باید گردش آب را به وسیله سوئیچ اختلاف فشار و یا فلوسوئیچ در داخل دستگاه کنترل و اندازه‌ گیری کرد.

سوختن فن اواپراتور سردخانه

اگر متوجه شدید که جریان هوا به‌ طور درستی در سردخانه‌ ها گردشی ندارد، می‌ توانید به این نتیجه برسید که مانند گردش آب موجب یخ زدن و عدم تبخیر آب شود و این علت یخ زدن کمپرسور سردخانه است. به دلایل مختلفی مانند کثیف بودن کویل‌ های حرارتی سردخانه، عدم کارکرد صحیح هیتر برقی، عدم تخلیه درست آب و مواردی از این قبیل علت این مشکل می‌ باشد. بنابراین در صورتی‌ که متوجه یخ زدن کمپرسور شدید حتما این موارد را نیز بررسی کنید.

خرابی ترموستات و دمای محیط

 اگر ترموستات به‌ درستی کار نمی‌ کند موجب می‌ شود سیستم شما به‌ طور دائم روشن باشد، بنابراین هنگامی که به دمای مطلوب می‌ رسد خاموش نمی‌ شود. این موضوع موجب می‌ شود که اواپراتور یخ بزند. هم چنین دمای داخل چرخه و محیط در یخ‌ زدگی لوله‌ های آب و اواپراتور بسیار تاثیرگذار هستند.

علاوه‌ بر چند مورد مهمی که در بالا به‌ عنوان دلایل یخ زدن کمپرسور سردخانه ذکر کردیم، علت‌ های دیگری نیز ممکن است موجب بروز چنین مشکلی شوند که عبارت هستند از:

عدم شارژ متناسب سردخانه

 این‌ موضوع به‌ ویژه در سیستم‌ هایی که از لوله‌ های موئین به‌ جای شیر انبساط استفاده می‌ کنند به‌ ویژه در یخچال‌ ها و کولرهای گازی به چشم می‌ خورد، بنابراین این مشکل را نیز باید به وسیله سنجش وزن مورد و میزان شارژر گاز اصلاح و تعیین کرد و از عوامل علت یخ زدن کمپرسور سردخانه است.

از طرف دیگر چون ماده مبرد در داخل یک‌ چرخه بسته حرکت می‌ کند، نباید جز در شرایط خاص مانند نشتی سیستم آن را تعویض کرد، چون ممکن است این ماده در داخل سیستم نشتی کند. گاهی اوقات نیز وقتی این نشتی‌ ها را نادیده می‌ گیریم سیستم بدون شارژ کافی مبرد راه‌ اندازی می‌ شود، بنابراین فشار مضاعف بر روی قطعات سیستم وارد می‌ شود که این قطعات باید با توان بالاتری کار کنند که نتیجه آن نیز یخ زدن اواپراتور می‌ شود‌.

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

کاهش فشار و سرد شدن در کندانسور

در مواقعی که بار حرارتی روی سیستم برودتی و دمای هوا کاهش می‌ یابد می‌ تواند وضعیتی را ایجاد کند که در خروجی و اواپراتور مبرد مایع دارد و در نتیجه موجب یخ زدن کمپرسور سردخانه می‌ شود، بنابراین با تنظیم کردن فن ترموستات، کنترل کارکرد فن‌ های کندانسور هوایی با استفاده از کلیدهای کنترل‌ کننده، برج خنک‌ کننده و غیره می‌ توان این مشکل را نیز برطرف کرد.

علت یخ زدن لوله ساکشن کمپرسور

یخ زدن لوله ساکشن کمپرسور ممکن است به دلایل متعددی باشد. در ادامه، چندین علت احتمالی برای یخ زدن لوله ساکشن کمپرسور را بررسی خواهم کرد:

دمای محیط: اگر دمای محیط بسیار پایین باشد، ممکن است منجر به یخ زدن لوله ساکشن کمپرسور شود. زمانی که هوای سرد وارد کمپرسور می‌شود، رطوبت موجود در هوا به شکل یخ منجمد روی لوله ترسیم می‌شود.

نقص در عملکرد دور موتور: اگر دور موتور کمپرسور بسیار کم باشد، جریان هوای مورد نیاز برای ایجاد فشار کافی را تأمین نمی‌کند. این ممکن است باعث کاهش دمای هوا و یخ زدن لوله ساکشن کمپرسور شود.

فیلترهای آلوده یا بسته شده: در صورتی که فیلترهای هوای کمپرسور آلوده یا بسته شده باشند، جریان هوا قطع می‌شود و ممکن است منجر به یخ زدن لوله ساکشن شود.

مشکل در تنظیمات کمپرسور: اگر تنظیمات کمپرسور به درستی انجام نشده باشد، مثلاً فشار خروجی بیش از حد بالا باشد، می‌تواند به یخ زدن لوله ساکشن کمپرسور منجر شود.

کاهش جریان هوا: وجود موانع یا مشکلات در سیستم لوله‌کشی مانند خرابی شیرها، لوله‌های خمیده یا بند شدن لوله‌ها می‌تواند باعث کاهش جریان هوا و در نتیجه یخ زدن لوله ساکشن شود.

در هر صورت، بررسی دقیق و تخصصی توسط تکنسین مجرب برای تشخیص دقیق علت و رفع مشکل بهترین راه حل است

یخ زدن و چرخش پمپ کمپرسور

 یکی دیگر از دلایل شایع برای علت یخ زدن کمپرسور سردخانه کمبود جریان است. در این شرایط ابتدا باید چرخش پمپ را مورد بررسی قرار دهید اگر چرخش معکوس شود به‌ احتمال بسیار زیاد هنوز بخش زیادی از جریان روغن را پمپ می‌ کند، اما اگر جریان کاهش‌ یافته باشد، موجب کاهش دمای مبرد می‌ شود که در اغلب موارد نیز موجب یخ زدن کمپرسور می‌ شود. جهت چرخش پمپ‌ ها نیز متفاوت است. معمولاً شاخصی برای نمایش دادن جهت بر روی موتور وجود دارد.

متداول‌ ترین نوع چرخش نیز جهت عقربه‌ های ساعت می‌ باشد که این چرخش از انتهای موتور بررسی می‌ شود‌. اگر چرخش اشتباه باشد باید هر دو موتور را تغییر داد که البته باید با قطع کردن جریان برق و توسط تکنسین‌ های ماهر این کار انجام شود.

رایج ترین مشکلات یخ زدن کمپرسور سردخانه‌ ها

مشکلاتی که در زیر مطرح می‌ کنیم نیز می‌ توانند به‌ طور مستقیم به علت یخ زدن کمپرسور سردخانه‌ ها مرتبط باشند.

محدودیت جریان

دلیل دیگری که می‌ تواند هشداری برای علت یخ زدن کمپرسور سردخانه باشد، محدودیت جریان است. این مشکل ممکن است به دلایلی مانند لوله‌ کشی و بسته شدن دریچه از شکاف در پمپ ایجاد شود.

ترموستات

در صورت مشاهده یخ‌ زدگی کمپرسور نقطه تنظیم ترموستات را نیز چک کنید. این نقطه باید در محدوده بین ۲۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت تنظیم باشد. احتمال دارد که T – Stat معیوب شده باشد، بنابراین سیستم را در نقطه تنظیم به موقع خاموش نکند. به‌ صورت دستی نیز می‌ توانید دارد T – Stat را در دمای عملیاتی تنظیم کنید.

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

علت یخ زدن کمپرسور سردخانه

شیر برقی معیوب

 ترموستات به یک جریان شیر برقی جهت باز و بسته‌ شدن متصل است و آن را باز و بسته می‌ کند. این شیرها اغلب باز هستند، بنابراین گاهی اوقات پیش می‌ آید که سیستم بیش تر از حد نیاز خنک می‌ شود که موجب علت یخ زدن کمپرسور سردخانه نیز می‌ شود. اگر در صورت چک کردن شیر برقی درست باشد به این نتیجه می‌ رسیم که شیر برق هنوز باز است و کمپرسور کار می‌ کند، بنابراین احتمالاً شیر معیوب است که باید آن را تعویض کنید.

شارژ مبرد

دلیل دیگر بر یخ زدن کمپرسور می‌ تواند شارژ مبرد پائین باشد. برخی سیستم‌ های کمپرسور چیلر دارای یک مایع نمای مدرج مدرج Sightglasses Line هستند. این واحد در خط مبرد مایع واقع‌ شده است که شیر انبساط را تغذیه می‌ کند.

وقتی کمپرسور کار می‌ کند در مایع نمای مدرج حباب دیده می‌ شود. در این قسمت حباب‌ ها باید به‌ طور صحیح ناپدید و مایع شفاف شود، اما اگر بعد از گذشت ۶۰ و ۹۰ ثانیه هنوز Sightglasses را در حباب دیدید، نشان‌ دهنده این است که شارژ مبرد پایین است و این نشانه خوبی می‌ باشد.

علت یخ زدن لوله کمپرسور یخچال

در اینجا می خواهیم دلایل اصلی یخ زدن لوله کمپرسور یخچال را به شما عزیزان یاد دهیم. علل اصلی یخ زدن لوله کمپرسور یخچال عبارتند از:

ایراد در مبرد

 ایراد در مبرد یخچال ها می تواند باعث ناتوانی سیستم در انتقال حرارت شود. در صورتیکه انتقال حرارت به درستی انجام نگیرد لوله‌ های کمپرسور یخ می ‌زنند.

مشکل در تنظیم جریان مبرد

ایراد در شیر کنترل هایی که جریان مبرد را تنظیم می ‌کنند، ممکن است باعث یخ زدن لوله کمپرسور شود. در صورتی که جریان مبرد به درستی تنظیم نشود، مبرد در لوله ‌ها جمع شده و باعث یخ زدن آنها می شود.

خرابی در سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی یخچال نقش مهمی در تنظیم حرارت داخل یخچال دارد. اگر این سیستم به درستی کار نکند، دمای داخل یخچال به پایین ‌تر از حد معمول رسیده و لوله ‌های کمپرسور یخ می ‌زنند.

نشتی گاز مبرد

زمانیکه گاز مبرد در یخچال نشت کند، فشار گاز کاهش یافته و دوره تبخیر و تکثیر مبرد تغییر می یابد. این کار باعث یخ زدن لوله‌ کمپرسورها می شود.

نقص در کمپرسور

کمپرسور در چرخه مبرد نقش زیادی دارد و اگر به درستی کار نکند یا مشکل داشته باشد، منجر به یخ زدن لوله‌ ها می شود.

علت یخ زدن شیر اکسپنشن

برخی از مهمترین عوامل یخ زدن شیر اکسپنشن عبارتند از:

کمبود آب در سیستم

یکی از دلایل اصلی یخ زدن شیر اکسپنشن، کمبود آب در سیستم خنک ‌کننده است. وقتی آب کافی برای گردش در سیستم وجود نداشته باشد، آب ممکن است در نقاط مختلف متراکم شده و یخ بزند. در نهایت با مشکل یخ زدن شیر اکسپنشن مواجه خواهید شد.

عملکرد نادرست ترموستات

ترموستات یکی از قطعات اصلی یخچال است و کار کنترل دما در سیستم خنک ‌کننده را انجام می دهد. اگر ترموستات به درستی عمل نکند، دمای یخچال پایین می آید؛ این عمل منجر به یخ زدن شیر اکسپنشن  می شود.

کمبود ماده ضد یخ

در سیستم، مایع خنک کننده با ضد یخ ترکیب می شود تا از یخ زدن آب جلوگیری کند. در صورت کمبود این ماده، می توانیم شاهد یخ زدن شیر اکسپنشن باشیم.

انسداد در خطوط لوله

وجود ذرات رسوبی، خاک و دیگر آلودگی ‌ها در خطوط لوله منجر به انسداد لوله شده و جریان آب را مختل می کند. این مسئله می ‌تواند باعث یخ زدن شیر اکسپنشن در نقاط مختلف سیستم شود.

نشتی در سیستم

نشتی در سیستم خنک‌ کننده یکی از اصلی ترین دلایل یخ زدن شیر اکسپنشن است. در صورتیکه سیستم خنک کننده نشتی داشته باشد، حجم آب سیستم کاهش می یابد. در نتیجه شیر اکسپنشن یخ می زند.

علت یخ زدن اواپراتور یخچال

یخ زدن اواپراتور یخچال معمولاً در اثر عوامل زیر اتفاق می افتد:

رطوبت محیط

وقتی که هوای داخل یخچال رطوبت زیادی داشته باشد، این رطوبت به صورت یخ روی فن ‌های داخل یخچال می نشیند. یخ های روی فن به مرور زمان باعث یخ زدن اواپراتور یخچال می شوند.

 ذرات معلق داخل یخچال

ذرات معلق موجود در هوای داخل یخچال به مرور زمان، باعث ایجاد یک لایه یخ روی فن ها می شود. این لایه به تدریج افزایش یافته و به شکل لایه‌ های پیچیده‌ تر روی فن ‌ها جمع شده و باعث یخ زدن آنها می شود.

کمبود گرما

وقتی که فن‌ های یخچال در معرض گرمای کافی نباشند، احتمال یخ‌ زدگی بیشتر می شود. فن ‌ها برای جلوگیری از یخ زدن به صورت دوره‌ ای فعال می‌ شوند؛ در صورتیکه این دوره ها کوتاه باشد یا فن‌ ها درست کار نکنند، اواپراتور یخچال یخ می زند.

باز و بسته کردن درب یخچال

باز و بسته کردن مکرر درب یخچال باعث تداخل در ترتیب تجربیات فن‌ های یخچال می ‌شود؛ در این صورت، جمع شدن یخ روی فن ها باعث یخ زدن اواپراتور یخچال می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با علل اصلی یخ زدن اواپراتور یخچال، پیشنهاد می کنیم دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه کنید.

علت یخ زدن لوله مسی پشت یخچال فریزر

دلایل اصلی یخ زدن لوله مسی پشت یخچال فریزر عبارتند از:

رطوبت محیط

هوای داخل یخچال و فریزر حاوی رطوبت است. وقتی هوا به لوله های مسی پشت یخچال وارد شده و با آنها تماس پیدا می کند. این کار ممکن است باعث یخ زدن لوله‌ های مسی شود.

مشکل در عملکرد ترمواستات

ترموستات فریزر مسئول کنترل دما و تنظیم فعالیت فن‌ های خنک کننده است. اگر ترموستات به درستی کار نکند، دما به شدت کاهش یافته و باعث یخ زدن لوله‌ های مسی می شود.

عدم تهویه مناسب

نظام تهویه برخی از یخچال ‌ها نامناسب است. این مسئله باعث تجمع رطوبت و سرمایش زیاد در فریزر شده و باعث یخ زدن لوله‌ های مسی پشت یخچال می شود.

خرابی فن‌ های خنک‌ کننده

عدم عملکرد صحیح فن‌ های خنک‌ کننده باعث تجمع یخ و یخ ‌زدگی در اطراف لوله‌ های مسی شود.

کمبود گرما در محیط

اگر محیط اطراف یخچال و فریزر بسیار سرد باشد، امکان یخ‌ زدگی لوله های مسی پشت یخچال فریزر افزایش می یابد. این مورد بیشتر در فصل زمستان و مکان ‌های با اقلیم سردتر اتفاق می‌ افتد.

عدم تعویض منظم یخ از داخل فریزر

اگر یخ داخل فریزر به طور منظم تخلیه نشود، باعث تجمع یخ روی لوله ‌های مسی شده و عملکرد آنها را مختل می کند.