لوازم سردخانه صنعتی

لوازم سردخانه صنعتی

لوازم سردخانه صنعتی

امروزه تمامی سردخانه های صنعتی از سیستم های تبرید تراکمی آمونیاکی و یا فریونی استفاده می کنند که در انواع مختلف سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر راه اندازی و نصب می شوند. سردخانه صنعتی به صورت عموم دارای یک بخش تولید سرمایش مجزا بوده که این قسمت لوازم سردخانه صنعتی از قطعات مختلفی اعم از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط تشکیل شده است، علاوه بر این قطعات اصلی دیگر لوازم سردخانه می توان به شیرآلات و قطعات جانبی آن اشاره کرد.

به این نکته توجه داشته باشید سرمایی که در سردخانه های صنعتی تولید می شود نیازمند به یک فضای عایق شده دارد که این عایق بندی با توجه به ظرفیت سردخانه تعیین خواهد شد. لازم به ذکر است برای راه اندازی سردخانه صنعتی بزرگ شما نیازمند به دریافت مجوزهای لازمه در این راه خواهید بود. سردخانه در صنعت به نام اتاق سرد و یا cold storage معرفی شده است.

تجهیزات و لوازم اصلی سردخانه صنعتی

یکی از اصلی ترین و مهم ترین لوازم و تجهیزات سردخانه صنعتی می توان به قطعاتی اعم از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، تابلو برق و شیرآلات کنترلی و حفاظتی در سردخانه اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید عملکرد صحیح سردخانه و عمر مفید آن به نوع کمپرسور، کندانسور و اواپراتور که شما خریداری می کنید بستگی خواهد داشت، این قطعات به راحتی هزینه های شما را کاهش و یا افزایش خواهند داد. ایران برودت با دارا بودن سال ها تجربه در این حوزه با دارا بودن تمامی برندهای تجهیزات سردخانه با توجه به نیاز شما بهترین را به شما معرفی خواهند کرد.

 لازم به ذکر است در صورتی که شما قصد راه اندازی سردخانه های کانکسی را دارید بدنه آن و نوع عایق بندی این سردخانه ها اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند، این دسته از سردخانه ها به دلیل هزینه های ساخت بسیار پایینی که نسبت به سردخانه صنعتی دارند بسیار گسترده تر از سردخانه صنعتی هستند. اما به صورت کلی تجهیزات و لوازم سردخانه صنعتی به شرح زیر می باشد:

  • بدنه سردخانه و نوع عایق آن

بدنه سردخانه های صنعتی باید از نوع ساندویچ پانل که دارای ضخامت 10 الی 15 سانتی متر است استفاده کند. عایق نیز باید از نوع پلی اورتان باشد و کل بدنه با روکش ورقی آلومینیوم پوشش داده شود. همان طور که در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم عایق بندی در تمامی سردخانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است زیرا هر چه عایق بندی شما کامل تر و با کیفیت تر باشد سیستم برودتی کمتر فشار خواهد داشت و مصرف انرژی نیز در سردخانه صرفه جویی می شود.

علاوه بر این موضوعات عایق بندی سردخانه صنعتی از نوسانات دمایی در محیط داخلی سردخانه نیز جلوگیری خواهد کرد کها ین امر باعث ایجاد سلامت برای مواد غذایی به خصوص سبزیجات و میوه ها در سردخانه های بالای صفر خواهد شد. همان طور که می دانیم با افزایش و یا کاهش ناخواسته دما در محیط داخلی تأثیرات بسیار منفی بر روی محصولاتی که در داخل ذخیره سازی شده اند خواهد گذاشت.

  • کمپرسور سردخانه

مهم ترین لوازم سردخانه صنعتی و یا قلب تپنده این سردخانه ها می توان به کمپرسور اشاره کرد. این قطعه یک دستگاهی می باشد که برای فشرده سازی گازها مورد استفاده قرار می گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که در کمپرسورها عملیات متراکم سازی و فشرده سازی گازها باعث افزایش دمای گاز می شود. امروزه به کمپرسورها موتور سردخانه نیز گفته می شود.

همان طور که می دانیم برق مصرفی در سردخانه های صنعتی از نوع سه فاز صنعتی می باشد. لازم به ذکر است سردخانه های کانکسی و اتاقکی می توانند از برق تک فاز نیز استفاده کنند؛ اما هزینه طراحی سردخانه ها با برق تک فاز بسیار بیشتر از برق یک فاز برآورده خواهد شد. کمپرسورها در انواع متنوعی طراحی و ساخته شده اند. برخی از برندهایی که شما در ایران برودت می توانید کمپرسور را خریداری کنید عبارت اند از دانفوس ، تکامسه ، بیتزر ، کوپلند و …

لوازم سردخانه صنعتی

لوازم سردخانه صنعتی

  • کندانسور سردخانه

کندانسور از دیگر لوازم سردخانه صنعتی به شمار می رود که در حالت کلی و عادی وظیفه خنک کردن سیالات و تغییرات فاز مبرد گازی به مایع را بر عهده گرفته است. در سرخانه های صنعتی کندانسور گازهای گرم و متراکم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک خواهد کرد. این عملیات خنک سازی با استفاده از آب و یا هوا صورت خواهد گرفت که در بازار به نام های کندانسور هوایی و یا آبی شناخته می شوند.

در سردخانه صنعتی کندانسور گرمای سردخانه و سیالات داخل در کمپرسور را به محیط منتقل خواهد کرد. این در حالی است که کندانسور آبی گرما را به آب و کندانسور هوایی گرما را به هوا منتقل می کند. هنگام راه اندازی سردخانه صنعتی به این نکته توجه داشته باشید که کندانسورهای هوایی باید در فضای باز نصب شوند تا با استفاده از هوای تازه بتوانند عملیات خنک سازی را انجام دهند. معمولاً شما می توانید کندانسورها را به همراه کمپرسور متناسب با آن به عنوان واحد تقطیر به صورت یک جا خریداری کنید. همین امر نیز باعث شده است تولید کننده های کمپرسور در کاتالوگ دستگاه های خود نوع کندانسور متناسب با آن را برای شما پیشنهاد دهند.

  • اواپراتور سردخانه

اوپراتورها در از دیگر تجهیزات سردخانه صنعتی به شمار می رود که امروزه به این تجهیزات مبدل حرارتی نیز گفته می شود. در سردخانه ها این قطعه در قسمت داخلی و اتاقکی سردخانه نصب خواهد شد. در اوپراتورها می توان از سیال های مبرد مانند گاز فریون و یا گاز آمونیاک استفاده کرد که در درون کویل های آن به گردش در می آیند.

دمای گاز سرد شده است که توسط کندانسور وارد کویل های اوپراتور می شود و بعد از آن با استفاده از چندین فن این سرما به محیط داخلی سردخانه پخش خواهد شد. لازم به ذکر است اوپراتورها در سردخانه علاوه بر عملیات سرمایش سردخانه عملیات تهویه را نیز انجام خواهند داد. در هنگام راه اندازی سردخانه صنعتی با توجه به نوع سردخانه، نوع مبرد و… اوپراتور را باید خریداری کنید. کارشناسان ما در ایران برودت برای خرید بهتر در کنار شما خواهند بود.

  • تابلو برق سردخانه

یکی از اصلی ترین و حساس ترین لوازم سردخانه صنعتی و بخش های کنترل و تنظیم تجهیزات در سردخانه صنعتی می توان به تابلو برق اشاره کرد. تابلو برق در سردخانه دارای وظیفه های متعددی اعم از کنترل وضعیت کاری کمپرسور، کندانسور، اواپراتور،  تنظیم دمای اتاق، حفاظت از تجهیزات و ایجاد ثبات در سردخانه می باشد. تابلو برق شامل قطعات مختلفی اعم از کنتاکتور و کلید حرارتی، فیوزها و کلیدها، ترموستات و تایمر، نشانگرها و هشدارها و … در طراحی خود است.

  • شیر آلات کنترلی

در سردخانه های صنعتی برای انتقال مبرد در قسمت های مختلف سیستم، باز و بسته شدن مسیر برای گازهای مبرد و تعیین جهت حرکت آن ها از شیرآلات کنترلی مختلفی در این راه استفاده می کنند. نقش شیرآلات کنترلی در ایمنی و دقت سیستم های برودتی بسیار حائز اهمیت است. در سردخانه صنعتی برخی از اصلی ترین و مهم ترین شیرآلات کنترلی می توان به کنترل فشار مکش و دهش کمپرسور، ترموستات ها ، ترنسمیترهای دما و فشار، لول کنترل و فشار سنج روغن کمپرسور اشاره کرد.

لوازم سردخانه صنعتی

لوازم سردخانه صنعتی

قیمت تجهیزات و لوازم سردخانه صنعتی

هزینه هایی که شما برای راه اندازی یک سردخانه صنعتی باید پرداخت کنید  به ابعاد سردخانه و نوع تجهیزاتی خریداری شده محاسبه می شود. بدون شک هر چه ابعاد سردخانه شما بزرگ تر باشد هزینه های شما نیز افزایش خواهند داشت؛ زیرا تجهیزات شما باید توان بیشتری داشته باشند. یکی از اصلی ترین معیارهایی که بر روی قیمت نهایی شما تأثیر می گذارد مکان جغرافیایی سردخانه صنعتی شما می باشد. در مناطق جنوبی سردخانه بیشتر برای ذخیره و نگه داری گوشت، مرغ، ماهی و خرما مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر از نوع سردخانه زیر صفر هستند.