خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

علائم خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

در این مقاله به بررسی علائم خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی می پردازیم. ولی ابتدا به اهمیت این قطعه اشاره می کنیم و سپس به سراغ بحث اصلی خواهیم رفت.

برای آن که بتوان ترموستات را برای شما معرفی کرد بهتر است به این صورت شروع کنیم که این قطعه یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعاتی است که در تمام یخچال فریزرهای صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از اصلی ترین کاربردهایی که این قطعه دارد می توان به تنظیم درجه یخچال، دمای مناسب یخچال و فریزر، خاموش روشن شدن موتور یخچال، مدت زمان اتومات یخچال و مواردی از این دست اشاره کرد. در حقیقت و به زبان ساده ترموستان در تمامی یخچال های قدیمی و جدید نقش ثابت نگه داشتن دمای یخچال را بر عهده گرفته است. در صورتی که ترموستات وجود نداشته باشد موتور یخچال یکسره کار خواهد کرد و عملاً نمی تواند دمای یخچال را تنظیم نگه دارد.

ترموستات یخچال چگونه کار می‌ کند؟

همان طور که در بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم ترموستات ها در تمامی یخچال ها وظیفه ثابت نگه داشتن دما را به عهده دارد. به عنوان مثال هنگامی که شما درب یخچال را باز می کنید و غذای گرمی را در یخچال قرار می دهید بدون شک دمای محیط داخلی بالا خواهد کرد، این امر باعث می شود که ترموستات شروع به فعالیت کند و دمای یخچال به حالت اولیه و عادی خود بازگردد. هنگامی که محیط داخلی به دمای مورد نظر خود رسیده باشد ترموستات دستور خاموش شدن کمپرسور را اعلام خواهد کرد و کاهش دما متوقف می شود.

ترموستات یک قطعه مکانیکی است که وظیفه این قطعه در تمامی یخچال ها قطع و وصل کردن جریان کمپرسور است تا بتواند دمای داخلی یخچال را به مقدار مشخص شده تنظیم و ثابت نگه دارد. در یخچال های قدیمی تر هستند درجه ترموستات ها به صورت دستی و با ولوم تنظیم میشده اند.

اما در یخچال هایی که امروزه با آن سر و کار دارید با استفاده از صفحه نمایشگر دیجیتال این عمل صورت می گیرد. و شما کمتر با مشکل  خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی مواجه می شود. ایران برودت به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کننده های یخچال فریزر در تعمیر خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی به شما کمک می کند.

پربازدیدها: علائم خرابی هیتر المنت یخچال

علائم خرابی ترموستات در یخچال

در صورتی که ترموستات که قطعه مهمی است در یخچال ها دچار خرابی و مشکل شوند بر روی عملکرد یخچال و مواد غذایی داخل یخچال تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این موضوع خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی مصرف برق و استهلاک دستگاه را به شدت افزایش خواهد داد. در نتیجه بهتر است شما را با علائم خرابی ترموستات بیشتر آشنا کنیم تا از بروز صدمات بیشتر و هزینه های بالاتر جلوگیری کنیم:

  • بالا رفتن دمای یخچال فریزر

یکی از اصلی ترین دلایلی که شما با گرم شدن یخچال خود مواجه می شوید خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی خواهد بود. در صورتی که شما متوجه این موضوع شده اید که یخچال شما به میزان کافی سرد نمی شود و حتی با تنظیم کردن دمای آن به پایین ترین حد خود باز هم گرم مانده است بهتر است به خرابی ترموستات شک کنید. در حقیقت در این مشکل ترموستات باید دستور بالا رفتن دمای یخچال را صادر کند تا با روشن شدن دیگر قطعات عمل سرد شدن صورت گیر با مشکل مواجه شده است. لازم به ذکر است این مشکل می تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد که باید توسط کارشناسان ایران برودت مورد برسی قرار گیرد.

  • یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

در صورتی که شما شاهد بروز یخ زدگی مواد غذایی در یخچال خود شده اید ابتدا بهتر است دمای محیط داخلی را کاهش دهید و چند ساعت صبر کنید، در صورتی که مشکل همچنان وجود داشته باشد علت این یخ زدگی می تواند خرابی ترموستات باشد. در چنین حالتی ترموستات باید دستور قطع برق کمپرسور و خاموشی آن را هنگامی که به دمای مورد نظر رسیده باشد ارسال کند که این کار را انجام نداده است.

خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

  • ثابت نبودن دمای یخچال

همان طور که ذکر شد وظیفه ترموستات ثابت نگه داشتن دمای داخلی در تمامی یخچال فریزرها می باشد. در صورتی که شما متوجه شده اید که دمای یخچال شما تغییرات محسوسی داشته است و ثابت باقی نمی ماند بدون شک ترموستات شما دچار خرابی شده است. در این حالت مواد غذایی شما با بالا رفتن دمای داخلی فساد می شوند و با پایین آمدن نیز یخ خواهند زد.

  • یخچال تمام مدت کار می‌ کند

یکی از مهم ترین نشانه هایی که برای خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی وجود دارد اتوماتیک کار نکردن یخچال می باشد. ترموستات وظیفه دارد که زمانی که یخچال به دمای مورد نظر رسیده باشد دستور خاموشی را ارسال کند. در صورتی که این قطعه خراب شده باشد این عمل و دستورات ارسال نخواهند شد و کمپرسور تمام وقت کار خواهد کرد. لازم به ذکر است به این نکته توجه داشته باشید که کار کردن دائم کمپرسور تا 5 الی 6 ساعت کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ایجاد نمی کند. اما اگر کمپرسور شما بیش از اندازه کار کند باید به سراغ بررسی ترموستات یخچال خود بروید. 

  • کار نکردن کمپرسور با وجود روشن بودن لامپ یخچال

در صورتی که دستگاه شما برق دارد و چراغ های داخل محیط و نمایشگر نیز روشن است. اما کمپرسور شما کار نمی کند می تواند به معنای خرابی ترموستات باشد. برای تست کار کردن کمپرسور می توانید با دست بدنه آن را لمس کنید و در صورتی که کمپرسور سرد باشد به معنای کار نکردن آن خواهد بود. کمپرسور معمولاً در پشت یخچال و قسمت پایینی دستگاه ها طراحی می شود.

علائم سوختن ترموستات یخچال چیست؟

همان طور که در بالاتر نیز به این نکته اشاره کردیم مسئولیت تنظیم دما، کار کردن یخچال و عدم کار کردن موتورهای یخچال تماماً به ترموستات بستگی دارد. برخی از اصلی ترین نشانه های سوختگی ترموستات به شرح زیر است:

  • در صورتی خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی و آن سرماسازی یخچال متوقف خواهد شد.
  • در صورتی که بالب ترموستات برق به موتور نرسد زیرا عملکرد ترموستات بدون بالب کاملاً متوقف شده
  • یکسره کار کردن کمپرسور
  • دیدن یخ ضخیم به شکل مربع یا مستطیل در دیواره ی انتهای یخچال
  • انجماد مواد غذایی داخل یخچال
خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی

محافظت از ترموستات در یخچال

شما می توانید با رعایت کردن نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم عمر ترموستات دستگاه خود را افزایش دهید. این نکات عبارت اند از:

  • خودداری از باز و بسته کردن بی مورد درب یخچال

به این نکته توجه داشته باشید که هر بار شما درب یخچال را باز و بسته می کنید تعامل دمایی یخچال به هم خواهد ریخت و کمپرسور مجبور می شود برای ایجاد دمای مطلوب شروع به کار کردن کند. هر شما این تعادل را بیشتر با باز و بسته کردن درب یخچال به هم بزنید ترموستات و کمپرسور مجبور هستند بیشتر کار کنند که این امر باعث بالا رفتن استهلاک می شود.

  • پرهیز از قرار دادن غذای گرم در یخچال

برای جلوگیری از خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی هنگامی که شما قصد دارید مواد غذایی در داخل یخچال قرار دهید اجازه دهید آن ها کمی سرد شوند. و سپس در درون یخچال قرار دهید. شما با این عمل به افزایش طول عمر ترموستات کمک کرده اید.

  • قرارگیری یخچال را در محیطی با دمای متعادل

می دانیم که دمای محیط بر روی عملکرد یخچال ها تأثیر می گذارند. در نتیجه برای آن که بهبود عملکرد داشته باشید بهتر است یخچال ها را در محیط های گرم مانند نزدیک به اجاق گاز، در معرض نور آفتاب و… قرار ندهید تا ترموستات و کمپرسور مجبور به کار بیش از حد نباشند.

  • تنظیم دمای یخچال را با توجه به فصل

جهت جلوگیری از خرابی ترموستات یخچال فروشگاهی در فصل های گرم بهتر است دمای یخچال را کاهش دهید. ولی در فصل های سرد سال بهتر است دمای یخچال را بر روی دمای پایین قرار ندهید. شما با دانستن دمای مناسب برای هر فصل می توانید بیش از اندازه از ترموستات یخچال خود کار نکشید.